Burn-out Tour Dag 5: Energiegevers

Doel van vandaag: 
Energiegevers: Door rust te nemen en juist ook dingen te dóen die je energie geven laad je sneller op

Ben je moe en overprikkeld?

Neem je veel rust en vermijd je drukke situaties?

Kan een bezoekje aan de supermarkt al een uitputtingsslag zijn?

Wees niet bang, je hoeft echt geen kluizenaar te worden.

Op een dag loop ook jij weer gewoon fluitend voor een half gesneden volkoren naar de winkel, kun je weer een gezellig praatje maken met het meisje achter de kassa en kom je met hetzelfde energieniveau thuis als waarmee je de deur uitging.

Door te zorgen dat je niet alleen op de spaarstand blijft staan, maar er ook in investeert om jezelf actief op te laden zal je merken dat je steeds energieker wordt.

Realiseer je dat rust nemen slechts één van de energiegevers is die je batterij opladen. Positieve energie haal je ook uit dingen doen en dit draagt een belangrijke steen bij aan je herstel.

Daarom: zoek jouw energiegevers.

Bij iedereen is het natuurlijk wat anders, maar dit inspireert je vast.

 

1. Rust

Ja, hij moet wel genoemd worden, hoe voor de hand liggend hij ook is.

Maar vul de rust in zoals dat voor jou werkt. Voor de één is dat met een boek tegen de verwarming en voor de ander in bed met een kop thee.

Wil je juist wel of geen muziekje erbij aan?

Stilzitten is niet persé opladen

Voorkom dat je stijf van de spanning voor je uitstarend op een stoel blijft zitten. Hoewel je niet bepaald in de actiestand zit op dat moment, ben je beslist niet aan het opladen.

Dus maak het jezelf comfortabel.

Voldoende energie halen uit rust legt de basis om andere energiebronnen aan te boren.

 

2. Observeer

Oefen eens met tussen de mensen zijn, zonder er deel van uit te maken.

Zoek voor jezelf een rustig plekje: op een terras, een bankje in het park of een hoektafeltje in een café. Belangrijk hierbij is dat je niet je telefoon erbij pakt, of andere afleiding.

Ga gewoon eens zitten kijken

Dan zie je ineens die lieve opa en oma die wat onwennig met hun jonge kleinkind op pad zijn. Of die hond die heel braaf afwacht tot z’n balletje weer gegooid wordt.

Focus op de dingen die positief zijn en die iets met je doen.

 

3. Een dagje weg

Vanuit het ongemakkelijke gevoel dat je ziek thuis zit en de angst dat je misschien te moe wordt, is het makkelijk om een uitje te vermijden.

Toch kan dit je juist veel goed doen. Een dagje naar het strand of de Veluwe, of een dagje Groningen of Maastricht.

Uit je bubbel

Je komt zo weer even in aanraking met het leven buiten je burn-out.

Want ja, hoe cliché ook: de wereld draait door. En het mooie is, jij maakt daar straks gewoon weer helemaal deel van uit.

Ga in je eentje, of gezellig met je moeder of een goede vriend. En maak positieve herinneringen aan waar je energie van krijgt.

 

4. Op vakantie

Ook zo’n lastige tijdens een burn-out.

De illusie heerst dat mensen gegarandeerd opknappen van een vakantie. En dat als je op vakantie kunt, je daarna ook wel weer aan het werk kunt.

Ben je druk, overprikkeld en heb je veel stress? Ga even een weekje weg, kun je daarna weer met volle moed aan de slag.

Helaas

Zo werkt het niet. Een vakantie geneest chronische stress of een burn-out niet.

Maar als je thuis zit, goed bezig bent met opladen en voldoende rust pakt, dan kan vanuit die situatie een vakantie juist heel goed zijn.

Wettelijk gezien heb je er recht op en door slim een bestemming te kiezen en niet een te volle activiteitenagenda mee te nemen kan het je heel veel goed doen.

Zonne-energie

Met de zon, het uitzicht, het lekkere eten en het even ver weg zijn van de dagelijkse sleur kan een vakantie een dijk van een energiegever zijn.

 

5. Begin je dag met een ochtendritueel

Vrolijk, vol energie en goede zin je bed uitstappen.

Voor velen is dat normaal gesproken al niet het geval, maar met een burn-out staan de sombere gedachten vaak meteen ’s ochtends al paraat.

Stap 1: accepteer dit.

Stap 2: zorg voor een fijn ochtendritueel waarmee je de zware gedachten verdrijft en ruimte maakt voor een positieve gemoedstoestand.

Start met een positieve mindset

Voor de één werkt het om een halfuurtje te yogaën, te mediteren of te schrijven, terwijl de ander gelukkig wordt van even de krant lezen of een kop thee bij het journaal.

Doe wat voor jou goed werkt en doe het elke dag. Zo train je jezelf om met een positieve mindset aan je dag te beginnen.

 

6. Pak je hobby (weer) op

Met een burn-out laat je vaak alles uit je handen vallen. Je werk, je sociale leven, je hobby’s.

Je hebt even nergens meer ruimte voor en dat is helemaal ok. Maar probeer als je daar ook maar enigszins de kracht voor hebt je hobby weer eens op te pakken.

Al jaren geen hobby meer aangeraakt?

Bedenk dan eens goed wat je vroeger graag deed.

Klussen, muziek maken, schilderen, vissen, zingen, noem maar op.

Ga daar weer eens mee aan de slag.

Iets voor jezelf hebben geeft je zelfvertrouwen en een goed gevoel en daarmee is het een fijne energiegever.

 

7. Maak foto’s

Het klinkt als een hobby op zich, en dat is het natuurlijk ook.

Maar behalve de positieve werking die het heeft als hobby helpt het fotograferen je ook bij het positief bekijken van de wereld om je heen.

Roze bil op!

Leg tijdens je wandeling al het moois vast op de gevoelige plaat. Die mooie boom, kleurige graffiti, een wei met paarden, wat jou ook maar opvalt.

Zo dwing je jezelf om te focussen op het goede. En daar krijg je energie van.

 

8. Wees dankbaar

Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent.

Dat doet eigenlijk hetzelfde met je als het maken van foto’s. Je leert jezelf te focussen op het positieve.

Onderzoek wijst uit dat dankbaar zijn een positief effect heeft op je relaties, je geluksgevoel en je gezondheid (bron).

Niet iedereen is van zichzelf één brok dankbaarheid, maar je kunt het wel trainen door je er bewust mee bezig te houden.

En dat loont

Want het helpt bijvoorbeeld bij het verminderen van gevoelens van angst en depressie. Je went jezelf aan om tevreden te zijn over je leven en leert de toekomst positief in te zien.

En dat geeft natuurlijk een berg energie. 

 

9. Verzorg jezelf

Je kunt met een burn-out de neiging hebben om de boel lekker de boel te laten. En dat is maar goed ook, want de boel heeft je een hoop stress opgeleverd.

Maar om je energiek te voelen, helpt het om er energiek uit te zien.

Let op de details

Verzorg dus je nagels en je haar, ga naar de kapper, trek iets comfortabels aan waar je je goed in voelt en doe een lekker geurtje op.

Ook al ben je een dag helemaal alleen.

 

10. Uit de band springen

Zit je al een tijdje in je burn-out?

Dan is het moment daar om eens even goed na te denken over de manier waarop je herstelt. Er ligt namelijk een risico dat je té keurig je afspraken nakomt om er weer bovenop te komen.

Merk je dat je weer regelmatig goed in je energie zit? Kom je al regelmatig de deur weer uit?

Wees er dan niet te huiverig voor om ook eens een keer goed de bloemetjes buiten te zetten.

Doe eens wat geks!

Laad je bijvoorbeeld op van een feestnacht in de kroeg?

Of gaan vrienden een weekend in een huis zitten op een Waddeneiland waarvan je weet dat dit één groot kippenhok wordt?

Neem dan ook weer eens het risico om ergens lichamelijk heel erg moe van te worden, maar mentaal volle bak op te laden.

 

Finish: Burn-out Tour Dag 5: ENERGIEGEVERS!

Begin je al weer wat energie te krijgen van al die energiegevers?

Dan is het tijd om ook eens goed bij jezelf stil te gaan staan.

Want zo confronterend als het is dat jij de oorzaak bent van je burn-out, zo fijn is het te weten dat de weg naar je herstel ook in jezelf zit.

En omdat het makkelijker gezegd dan gedaan is: wij helpen je om in contact te komen met jezelf.

Houd je mail in de gaten en ga morgen verder met de Burn-out Tour Dag 6: ZELFKENNIS!

Grtz, Lars


En jij?

Wat is jouw favoriete bezigheid waar je weer energie van krijgt?

Ik ben benieuwd wat je gaat oppakken, laat het hieronder weten!

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 1:

EERSTE HULP

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 2:

ONTSPAN

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 3:

GEZOND

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 4:

SOCIAAL

OVER 1 DAG TE ZIEN!

DAG 6:

ZELFKENNIS

DAG 7:

PROFESSIONELE HULP

-Insc​hrijven-

  • Janine schreef:

    Hi, ik probeer ’s ochtends weer wat yoga houdingen te doen. Ook al is het niet heel hoogdravend, het voelt goed om zo de dag te starten

  • Mariel schreef:

    Dat ochtend ritueel is nog wel een dingetje. Mijn hobby klarinet spelen houd mij op de been, maar ook af en toe lekker beppen met een vriendin.

    • Lars schreef:

      Fijne hobby Mariel! Een ochtendritueel is heel belangrijk om in een goede staat te komen.

  • Pharahilde schreef:

    Yoga doe ik ’s morgens, en heb mijn hobby terug opgepakt, nl. breien en haken. Daar krijg ik zoveel energie van. Maar wat ik nu ga oppakken is zeker het dankbaar zijn en foto’s nemen.

    • Lars schreef:

      Fijn dat je hobby’s je zoveel energie geven en dat je hier zo goed mee aan de slag bent gegaan!

  • Jolanda schreef:

    Het is zo herkenbaar , ik leer hierdoor ook m’n perfectionisme wat los te laten !!!
    Echt zo verhelderend !!!
    Bedankt !
    Zie alweer uit naar morgen .

  • Pioen schreef:

    Dankbaarheid verwoorden helpt echt, en de hobby van ooit opnemen ,schilderen, doet zoveel deugd. Uit de band springen,gek doen ,liever niet, de tol is te zwaar…

  • Wilma schreef:

    Energiegevers zijn voor mij op dit moment vooral lekker buiten bezig zijn in de tuin en wandelen. Daarnaast heb ik mijn dwarsfluit weer onder het stof vandaan gehaald en heb ik besloten koffie en thee te gaan aanbieden aan wandelaars die veel bij ons voorbij komen. Van de opbrengst hiervan gaat een deel naar het goede doel.
    Bedankt voor de tips

  • Martina schreef:

    De ten minutes yoga stretch workout van Adrian op youtube, daarnaast veldbloemen plukken op de heide en drogen voor leuke lijstjes! En af en toe lekker uit of iets spontaans????????‍♀️????

  • Chriss schreef:

    Ik zit nu sinds 6 maanden thuis met een burn-out. Ik kan nu eindelijk weer veel lezen en koken wat ik graag doe. Daarna probeer ik nieuwe hobbies op te pakken zoals schilderen en ukulele spelen maar ik merk dat dit me heel snel vermoeid dus ik hou het nooit lang vol. Ik vraag me af of dat normaal is bij deze (nieuwe) hobbies?

  • >
    Scroll naar top