Burn-out Tour Dag 2: Ontspannen, Chillen, Relaxen, maar HOE?

Doel van vandaag: 
Als je je lijf weer leert relaxen, lukt het je om het stressgevoel te verminderen

Ontspannen dus!

Is dat iets waar je al een tijdje niet meer aan toegekomen bent?

Sta je zelfs op de momenten dat je op de bank zit en niets doet nog ‘aan’?

Wat een gevoel zou het zijn als je weer gewoon in de ruststand zou kunnen gaan.

Dat je niet elke seconde van de dag het gevoel hebt dat er dingen helemaal mis gaan.

Door je lichaam weer te leren om uit de ‘fight, freeze or flight’ modus te komen ga je je gaandeweg steeds beter voelen.

Je moet opnieuw leren om in de chill-stand te komen.

Stil voor jezelf uitstaren is meestal niet de beste optie.

Plan dus activiteiten in die je helpen ontspannen.

1. Ga de natuur in

Een heel belangrijke.

Het is wetenschappelijk bewezen dat buiten in de natuur zijn, wonderen doet voor je korte termijn-geheugen, je stresslevels en mentale energie.

Dat kun je nu wel gebruiken!

Bovendien is het een heel fijn tijdverdrijf dat je weinig energie kost en veel energie oplevert.

De eerste kilometer van een wandeling kun je je nog zwaar voelen in je hoofd, maar als je doorloopt merk je dat je steeds lichter wordt.

 

2. Slaap

Slapen is de ultieme ontspanning.

Omdat slapen niet per definitie lukt met een burn-out, moet je jezelf trainen om weer rustig te worden in bed.

Ga op tijd en elke dag op hetzelfde moment naar bed.

Bij voorkeur zonder naar een computer/tablet/smartphonescherm te kijken in de laatste twee uur.

Zo maak je de melatonine aan die je nodig hebt om de slaap te vatten.

Laat die stress z’n gang maar gaan

Je lijf is in het begin van je burn-out nog druk stresshormonen aan het over-produceren.

Vervelend, of eigenlijk gewoon ronduit irritant.

De enige manier om eruit te komen is door het te accepteren.

Heb er vertrouwen in dat je lijf zichzelf gaat herstellen.

Als het je lukt te slapen, slaap dan lekker veel!

 

3. Wees creatief

Een hoofd dat bezig gehouden wordt kan zich niet met duistere piekergedachten bezig houden.

Zet je hersenen aan het werk.

Door creatief bezig te zijn moet je veel focus hebben op meervoudige hersenfuncties.

Je oog-hand-coördinatie vraagt veel van je hersencapaciteit.

Bij muziek maken gebruik je ook nog eens je gehoor.

Kies iets dat je leuk vindt

Ga niet dwangmatig zitten punniken als je daar niet echt blij van wordt.

Probeer te tekenen, iets te timmeren, te schilderen, te naaien of haal de Legoblokjes weer eens van zolder.

Zo maak je je hoofd leeg, krijg je een positief gevoel als je iets gemaakt hebt en ben je zomaar ineens weer eens aan het ontspannen.

 

4. Ga bewegen

Met sporten maak je endorfine en serotonine aan.

Ook wel genoemd: de geluk stofjes.

Helemaal waar.

Maar wist je dat je daarvoor niet als een bezetene aan conditietraining of krachttraining hoeft te doen?

Rustig aan!

Als je echt een stevige burn-out te pakken hebt valt het zelfs aan te raden om echte inspanning te vermijden.

Bouw in dat geval heel rustig op.

Begin met een korte wandeling waarbij je steeds na een minuut of vijf pauze neemt.

Als je je weer wat beter voelt kun je met fietsen, zwemmen of rustig joggen beginnen (bron).

 

5. Ga yogaën of mediteren

Yoga en meditatie helpen je om je heel bewust met je lichaam bezig te houden.

Je ben je bewust van je ademhaling, voelt elk spiertje en realiseert je waar de spanning in je lichaam is gaan zitten.

Byebye zware gedachten, hello ruimte in je hoofd

Doordat er veel focus ligt op je fysiek en je mentale energie daar ook naartoe gaat boek je vergelijkbare winst als met het creatief bezig zijn.

Je leert langzamerhand je gedachten te focussen en opnieuw te controleren.

 

6. Luister naar muziek

Door naar muziek te luisteren maakt je lichaam dopamine aan.

En daar voel je je gelukkig door.

Het helpt negatieve gedachten te verdrijven en je adem en hartslag tot rust te komen.

Liefst luchtige muziek die je opvrolijkt

Mooie pianomuziek kan wonderen doen voor de rust in je hoofd, zelfs als dat normaal gesproken niet is waar je naar luistert.

Waarschijnlijk doe je er goed aan om krijsende gitaarsolo’s even te vermijden, maar probeer vooral uit waar jij je nu het best bij voelt.

 

7. Schrijf

Als je gesprekken hebt bij een psycholoog of coach zal je de tip om te schrijven waarschijnlijk al gekregen hebben.

Schrijf vooral over hoe je je voelt.

Wat je op een dag doet, en hoe dat voor je is.

Schrijf niet voor het beste verhaal dat je later nog graag terugleest, of dat je wilt gaan uitgeven.

Dit is niet je autobiografie.

Het kan ook best zijn dat er helemaal niet veel interessante of positieve dingen op papier komen.

Maar daar gaat het ook niet om

Het schrijven helpt je minder te piekeren en je stressniveau omlaag te brengen.

Zo helpt het je te ontspannen en kun je er energie van krijgen.

Schrijf bij voorkeur met een pen op papier, en niet op een computer.

 

8. Doe dingen met je partner of vrienden

Het kan heel verkeerd voelen: leuke dingen doen als je ziek thuis zit.

Toch is het belangrijk dat je bezig bent met zaken die je energie geven.

Ook als dit betekent dat je iets gezelligs gaat doen met je partner of met vrienden.

En wees lekker kritisch

Vraagt een vriend je mee naar een voetbalwedstrijd, maar moet je er niet aan denken om in zo’n lawaaierig druk stadion te zitten?

Doe het dan niet.

Maar stel rustig iets anders voor.

Lekker ergens een vorkje prikken kan je heel erg helpen met opladen.

 

9. Ga in bad

Het warme water helpt je te ontspannen.

Maak het zo relaxed mogelijk.

De felle badkamerlamp uit en wat kaarsjes en een fijn muziekje aan.

Heb je geen bad?

Een douche doet ook wonderen, maar kijk ook eens of je een keer naar de sauna kan.

Er zijn eventueel ook badkledingdagen en als je niet weg bent van zo’n hete kabine, ga dan alleen voor het kruidenbad en misschien een massage.

Sluit af met een relaxmomentje

Plan daarna vooral een relaxmoment in zodat je lekker kunt nagenieten van de warmte en het lome gevoel.

 

10. Oefen met mindfulness

Met mindfulness ben je heel bewust in het hier en nu.

Je bent bezig met waarnemen: wat je voelt, ruikt, hoort, ziet, zonder daar een oordeel over te hebben.

Je brengt hiermee je stressniveau omlaag en brengt je geest tot rust.

Eén voor de lange termijn

Zowel om het onder de knie te krijgen als het resultaat dat je ermee boekt.

Als je op een gegeven moment de energie hebt om je voor een cursus in te schrijven is dit een hele waardevolle.

Met name voor in het leven ná je burn-out.

 

11. Plan me-time in

Als je alleen bent is dit een makkelijke om te realiseren in je burn-out.

Door simpelweg thuis te zijn kun je lekker in je eentje zitten.

Met een huisgenoot of partner thuis wordt dit al lastiger.

Maar met kinderen is het eigenlijk niet te doen.

Zeker als ze nog klein zijn.

Regel het maar

Vraag een buurvrouw op te passen of vraag je partner de boel even in zijn of haar eentje te bestieren.

Probeer vervolgens jouw moment zo goed mogelijk te benutten.

Sluit je op in je slaapkamer of in de badkamer en blok de buitenwereld.

Het is voor jonge kinderen lastig te begrijpen, maar op de lange termijn doe je dit natuurlijk ook voor hen.

 

Finish: Burn-out Tour Dag 2: Ontspan!

Naast ontspanning die je hoofd weer ruimte geeft, heeft ook je lijf behoefte aan een positieve boost.

Stress uit zich vaak op een lichamelijk manier.

Ik help je ook focussen op je fysieke herstel.

Houd je mail in de gaten en ga morgen verder met de Burn-out Tour Dag 3: GEZOND!

Grtz, Lars


En jij?

Wat kies jij uit om vandaag te starten met ontspannen?

Ik ben benieuwd wat je kiest, laat het hieronder weten!

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 1:

eerste hulp

MORGEN TE ZIEN!

DAG 3:

GEZOND

OVER 2 DAGEN TE ZIEN!

DAG 4:

SOCIAAL

OVER 3 DAGEN TE ZIEN!

DAG 5:

ENERGIEGEVERS

OVER 4 DAGEN TE ZIEN!

DAG 6:

ZELFKENNIS

DAG 7:

PROFESSIONELE HULP

-Insc​hrijven-

  • Zoey schreef:

    Bedankt! Het is inderdaad zo dat ik ontspannen vergeten heb, ik begin vanavond maar eens met een warm bad…

  • Tania bokken schreef:

    Meer bewegen in de natuur
    Luisteren naar vrolijke en rustige muziek
    Genieten van heerlijk geurende warme baden

  • Ellen schreef:

    Ik ben me bewust van het feit dat het niet lukt om te ontspannen. Zoveel werk… enz. Een warm bad en fijne muziek moet me lukken vandaag. Bedankt voor het op een rijtje zetten van de keuzemogelijkheden.

    • Lars schreef:

      Graag gedaan Ellen. Hopelijk lukt het je vandaag!

  • Pharahilde schreef:

    Met een aantal dingen ben ik al begonnen, nl. breien, Thibetaanse yoga, me-time, bad nemen, muziek beluisteren, maar wat ik zeker ga doen is meer in de natuur vertoeven en bewegen. Daar heb ik het laten afweten. Ook de mindfulness lijkt me zeer nuttig. Bedankt voor de zeer verhelderende 2de dag.

    • Lars schreef:

      Graag gedaan Pharahilde! Tibetaanse yoga kende ik nog niet, maar ga ik me ook eens in verdiepen ;), dat ziet er erg compleet uit

  • Anneleen schreef:

    Ik vind het geweldige concrete tips waar ik heel veel aan heb. Het is voor mij een check list dat ik iedere dag kan inplannen zodat ik minder bezig ben met huishouden en meer kan ontspannen.

    • Lars schreef:

      Bedankt Anneleen voor je positieve feedback, top dat het je helpt!

  • Joke schreef:

    Wat fijn om deze tips te krijgen ! Dank je wel.
    Ik vertrek straks naar zee, daar kan ik mijn hoofd leegmaken en kom ik dan helemaal ontspannen weer thuis vanavond ?

  • Jolanda schreef:

    Yoga en een stukje wandelen☀️

  • Elly schreef:

    Hoii,
    Vandaag eerst nog werken en daarna 3 dagen weekend op de camping , heerlijk. Lekker wandelen, lezen , tuinieren …me-time ?

  • Anja schreef:

    Hoi,
    Helaas zit ik al enkele weken thuis. Bepaalde dingen doe ik al, maar het is mooi om nog even bevestigd te zien dat dit ook goed is.
    Vandaag ga ik wandelen, muziek luisteren en vanavond naar yoga. ?

  • Greet schreef:

    Ik zit nu ook al anderhalve maand thuis met een burn-out. De eerste 2 weken heb ik inderdaad veel proberen te slapen. Mijn lichaam wou niet meer. Verder heb ik mijn heil gezocht in een energetische massage. Hierdoor heb ik grote stappen in de goeie richting kunnen zetten. Nu ben ik begonnen met lessen Qi-Gong. Dagelijks probeer ik hiervoor mijn oefeningen te doen. Verder ga ik regelmatig met mijn vriend een eind wandelen. en op donderdagavond ga ik muziek spelen, hier tussendoor thuis voor oefenen, daar kan ik de energie nog niet voor opbrengen. Af en toe een uurtje in de tuin werken deed ook deugd.

    • Lars schreef:

      Greet, fijn dat je je ontspannende initiatieven deelt!

  • Carole Vendrig schreef:

    Vandaag al paardgereden en de paarden verzorgd, dus buiten bezig geweest met ontspannende activiteiten. Nu moet ik nog de “moet”-dingen doen, die ik steeds maar uitstel, omdat ik er geen energie voor heb.
    Ik ben al ruim een jaar ziek (burn-out en depressief) en vaak heb ik niet de energie om naar de paarden te gaan.

    • Lars schreef:

      Fijn dat je ontspannende momenten zoals met je paarden niet uitstelt, Carole! Hierdoor neem je kleine stapjes vooruit. Die kleine stapjes kun je ook toepassen op de “moet”-dingen. Als je elke dag maar iets (kleins) doet, dan heb je na een week/maand toch iets bereikt.

  • Pioen schreef:

    Muziek is nog steeds een moeilijke.
    Ik kijk, sinds burnout al maanden, geen tv of zet geen radio op. Muziek kiezen is al vermoeiend. Tips zijn welkom.

  • Shirley schreef:

    De dag beginnen met yinyoga, mediteren, lekkere lunch maken, schilderen of met een vriendin wandelen. Mindfulness leven, de hele dag door in het nu zijn. Geen zorgen voor morgen en geen malende gedachten over het verleden. Muziek aan en dansen maar, liefst zo gek mogelijk. Vaak ga ik in de avond sporten om de ellende van me af slaan (kickfun), wel opletten dat je niet over je grenzen gaat, luister goed naar je lichaam en langzaamaan zal het beter gaan. Geniet maar van de gelukstofjes.

  • Mary schreef:

    Ik begin met een douche met muziek erbij

  • Debby schreef:

    Er op uit met de hond voelt heerlijk. En idd je zintuigen aan het werk zetten helpt om je gedachten op 0 te zetten. Ben vandaag begonnen met diamant painting. Muziek op de achtergrond en kop thee ernaast….heerlijk me time!
    Bedankt voor de tips!

  • Tineke schreef:

    Yoga en wandelen met de hond

  • Sandra schreef:

    Goedemorgen. Ik heb een eigen bedrijfje en als ik in de auto zit van klant naar klant staat de pianomuziek al op. Effe een klein rust momentje tussen door. In bad gaan..natuurlijk.. daar had ik zelf nu echt niet aangedacht. En ik denk aan alles momenteel.
    Bedankt weer voor de tips!

  • Ginny schreef:

    Bedankt voor de tips.Ik ga een toertje doen met de honden en dan kleuren voor volwassenen.

  • Amma schreef:

    Hoe weet je wanneer je niet teveel doet? Wandelen voelt goed, maar ben zo bang dat ik dan toch weer mijn reserves aanspreek. Of is, dat bij wandelen bijna onmogelijk omdat het een rustige activiteit is?

  • >
    Scroll naar top