Burn-out Tour Dag 4: Sociaal

Doel van vandaag: 
Zoek de gezelligheid op, zodat je energie kunt putten uit positieve ervaringen

Heb jij met je stress of burn-out de neiging om je terug te trekken?

Voel je je down en energieloos?

Of wil je eigenlijk alleen maar binnen zitten en wachten tot het overgaat?

Op een gegeven moment ben je weer je oude, energieke, vrolijke en gezellige zelf. Die weer zin heeft om dingen te doen.

Door juist nu de fijne dingen te doen met mensen die dicht bij je staan zal je merken dat je daar energie uit put.

Voor jou is het heel goed om mensen om je heen te hebben. En je echte vrienden kunnen echt wel even met een wat minder bruisende versie van jou dealen.

Daarom: houd je inner circle dicht bij je:


1. Vrienden

Door duidelijk aan te geven dat je behoefte hebt aan contact, maar nu even niet de beste versie van jezelf bent, geef je anderen de kans iets voor je te doen.

Samen een wandeling maken of een theetje drinken zorgt ervoor dat je uit je burn-out bubble stapt en wat positieve energie van iemand anders krijgt.

Weer die grenzen

Zoals je weet is je grens aangeven lastig, dus pas er wel voor op dat je niet teveel aan één iemand gaat hangen. En spreek een kop en een staart af voor de afspraak.

Zeker in het begin als je net thuis zit is een half uurtje kletsen al best vermoeiend.

 

2. Familie

Voor je familie is jouw burn-out best pittig. Zeker als je er echt goed in zit kan het lastig zijn. In die zin is alleen wonen makkelijker.

Je kunt contact, ook met je familie of je partner, doseren. Maar met meer mensen in huis kunnen je partner of je kinderen je ook heel veel geven.

Juist nu

Zoals eigenlijk altijd valt of staat alles met goede communicatie.

Geef aan wanneer je alleen wilt zijn, maar ook wanneer je juist behoefte hebt aan contact. En accepteer dat de reactie van de ander niet altijd is wat je nodig hebt.

Probeer je dan niet afgewezen te voelen, maar begrip te hebben voor de ander.


3. The sound of silence

Samen zijn zonder iets te zeggen kan heerlijk zijn. Je bent nu even heel druk met jezelf en maakt naar alle waarschijnlijkheid niet bijzonder veel nieuwe dingen mee.

Luisteren en de ander vragen stellen kan erg veel energie kosten, die je niet altijd hebt.

Samen stil zijn

Dat je even niet zoveel gespreksstof of energie hebt betekent niet dat het niet fijn is om gezellig samen te zijn.

Dus geef dit aan op het moment dat je samen thuis zit of op een bankje in het park.


4. Praten

Bespreekbaar maken waar je nu doorheen gaat kan ook heel erg verademend werken.

Jammer genoeg is het voor anderen vaak heel erg lastig om er in te komen wat jij nu voelt, maar als het je lukt om dit toe te lichten kun je waarschijnlijk op meer begrip rekenen.

Bespreek vooral ook wat jouw situatie met de ander doet.

Lotgenoot?

Ken je iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten? Neem vooral contact met diegene op.

Het is heel fijn om te spreken met iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.

En heeft iemand anders op dit moment ook een burn-out? Ook dan kan het fijn zijn om elkaar te zien, maar pas wel op dat je elkaar niet teveel energie kost.


5. Lachen

Door te lachen maak je endorfine aan. Dit helpt stress te bestrijden en geeft je een gelukkig gevoel.

Dus lukt het je enigszins om ergens om te gniffelen, doe dat dan!

Het lachen is je écht niet vergaan

Zit je net in je burn-out en kun je met de beste wil van de wereld niets vinden waar je om kunt lachen?

Heb er dan vertrouwen in dat het goedkomt. Naarmate je je beter voelt zal het makkelijker gaan.

 

6. Helpen

Als iets verbroederend werkt dan is het wel elkaar helpen. En nu kun jij wel wat hulp gebruiken.

Machteloos toekijken hoe jij je burn-out uitzit is voor niemand leuk.

Dus zijn er mensen die aangeven je af en toe uit de brand te helpen? Neem dat dan aan!

Misschien kan iemand eens wat boodschappen voor je doen, je helpen in het huishouden of met de kinderen.

Help zelf ook een handje!

Al is het alleen wat groenten snijden aan het aanrecht bij je vader, of een kastje in elkaar zetten. Zo’n klusje waar je lekker je handen mee kunt gebruiken en waar je ook nog iemand een plezier mee doet.

Zo kun je toch iemand iets fijns geven, terwijl het weinig energie kost en een hoop energie oplevert.


7. Knuffelen

Lichamelijk contact kun je vaak nu nog beter gebruiken dan anders. Net als vroeger, toen je troost zocht bij je ouders, zo helpt het nu ook om fysiek getroost te worden.

Lekker tegen je liefde aankruipen dus!

Maar ook een knuffel van een vriend of je broer kan een oppepper zijn.

Lekker voelen

Gewoon even voelen dat mensen met je meeleven en er voor je zijn. Daar knapt een mens echt van op (bron: Intermediair).

Mocht je daar nou echt géén behoefte aan hebben, forceer het dan niet.

Het gaat om jouw herstel. Luister ook hierbij goed naar jezelf.

 

8. Dieren aaien

Uit onderzoek blijkt dat huisdieren goed zijn voor je stresslevel. Met een kat op schoot of een hond aan je voeten word je spontaan rustig.

Bij het aaien van een beest maakt je lichaam namelijk hormonen aan die je hartslag en bloeddruk verlagen.

Dieren verlagen dus letterlijk je stress!

Zelf geen dier?

Ga eens naar de kinderboerderij of een kattencafé.

En je kent vast het immens populaire koe-knuffelen wel. Tegen zo’n groot beest kun je alleen maar aanliggen als je zelf ontspannen bent. Een herkauwende koe heeft geen greintje stress in z’n lijf. Heerlijk toch!

Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.

Heb je zelf geen koe, hond of kat in je nabijheid, check dan deze korte (katten) meditatie video (5 min.) van de Britse dierenbescherming. 

En kijk wat het met je doet!

 

Finish: Burn-out Tour Dag 4: SOCIAAL!

Is het je gelukt om weer in contact te komen met je omgeving?

Merk je dat je oplaadt van de mensen en dieren om je heen?

Dan wordt het ook de hoogste tijd om weer dingen te doen. Iets te ondernemen waarvan je energie krijgt.

De zogenaamde energiegevers dus! Hoe je hier rustig aan mee aan de slag kunt, deel ik graag met je.

Houd je mail in de gaten en ga morgen verder met de Burn-out Tour Dag 5: ENERGIEGEVERS!

Grtz, Lars


En jij?

Welk sociaal stapje ga jij vandaag nog zetten? Of heb jij nog goede tips? Laat het hieronder weten!

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 1:

EERSTE HULP

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 2:

ontspan

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 3:

gezond

OVER 1 DAG TE ZIEN!

DAG 5:

ENERGIEGEVERS

OVER 2 DAGEN TE ZIEN!

DAG 6:

ZELFKENNIS

DAG 7:

PROFESSIONELE HULP

-Insc​hrijven-

  • Freek schreef:

    Lachen heb ik laatst weer opgepakt door de herhalingen van Friends op tv, dat blijft leuk :).
    Hoop binnenkort ook weer meer met vrienden in real-life te kunnen lachen.

  • Mariel schreef:

    Ik heb het stage lopen als docent Duits weer opgepakt. Het was geweldig dat de leerlingen blij waren mij te zien, ik kreeg zelfs applaus gewoon omdat ik er was. geweldig toch!

  • Pharahilde schreef:

    Knuffelen! Ga ik straks mee starten. 🙂
    Met familie duidelijker grenzen stellen.
    Bedankt voor de weer goede tips!

  • Elly schreef:

    Vanmiddag ga ik op bezoek bij een vriendin , dat zal zeker wel afleiden.
    Met eigen dieren knuffelen zal helaas niet meer gaan, we hebben helaas een maand geleden onze 11 jarige hond moeten laten inslapen vrij onverwacht en daar heb ik het ook nog best erg moeilijk mee . Dat komt er dan nog bovenop ?

    • Lars schreef:

      Ik kan me voorstellen dat je het daar zwaar mee hebt, het zijn trouwe kameraden

  • Pioen schreef:

    Kop en staart aan een afspraak geven is een heel goede tip.
    Blijft moeilijk , als mensen niets aan je miszien, om uit te leggen wat je doormaakt…

  • >
    Scroll naar top