Burn-out Tour Dag 6: Zelfkennis en Grenzen

Doel van vandaag: 
Kom in contact met jezelf en je grenzen: ZELFKENNIS helpt bij het verslaan van je burn-out

Heb jij een burn-out en dacht je dat het jou nooit zou overkomen?

Ben je net als de meeste mensen met een burn-out een heel normaal type, met een normale baan en een normale sociale omgeving?

Maar heb je net als de meesten torenhoge verwachtingen van jezelf?


Een burn-out heeft vaak als effect dat je veel over jezelf leert.

Wat je leuk vindt en wat je minder vindt, waar je energie van krijgt en waar je op leegloopt, waar je je tijd aan wilt geven en waar niet.

Zo sta je straks bewuster in het leven.

Door goed naar jezelf te kijken leer je waar je grenzen liggen en waar je daar overheen gegaan bent. Zo sta je krachtiger in het leven en voorkom je een gelijksoortige situatie.

Of je nou een perfecte baas, werknemer, vriend of ouder wil zijn, je bent over de grens gegaan van wat je aan kan.

Waarschijnlijk vanuit het gevoel dat anderen dit van je verwachten. Maar je kunt vrijwel nooit een ander de schuld geven van wanneer jij over je grens gaat.

"Nee zeggen is lastig."

Maar wel iets wat je kunt leren. Daarbij is het belangrijk om goed naar jezelf te kijken. Hoe? Dat gaan we vandaag behandelen....

 

1. Leer de signalen van je lichaam kennen

Het is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend om te weten wat je voelt.

We hebben simpelweg niet allemaal geleerd om te signaleren wanneer we boos zijn, of verdrietig.

(H)erken emoties 

Dat begint bij het luisteren naar je lichaam. Vrijwel altijd brengt een bepaald gevoel namelijk een lichamelijk signaal met zich mee.

Jouw grens is geen stippellijn op een landkaart, maar een onzichtbaar gegeven waar je lijf op reageert.

Als je merkt dat je niet lekker in je vel zit, scan je lichaam dan eens.

Waar ervaar je dit precies? 

Heb je hoofdpijn, trekken je schouders of voelt je keel als dichtgeknepen?

Blijf dan eens bij deze sensatie stilstaan terwijl je zoekt naar een mogelijke oorzaak. Leer zo de signalen van je lichaam herkennen en ontdek waar jouw grens ligt.

 

2. Leer loslaten

Hier komt een stukje boeddhisme bij kijken.

Vanuit de boeddhistische leer ligt de verlossing in het loslaten van het ‘willen hebben’. Dit zorgt namelijk onherroepelijk tot lijden, volgens het boeddhisme.

Nu is het nogal een weg om volledig verlicht te worden, maar er is wel winst te halen vanuit deze gedachtegang.

Ga maar eens na 

Waarom ben je bijvoorbeeld op je werk zo hard over je grenzen gegaan?

  • Was dat omdat je graag gezien wilde worden door je collega’s?
  • Omdat je graag hogerop wilde komen?
  • Omdat je bang was je baan kwijt te raken?

Het kan allerlei redenen hebben, maar allemaal komen ze voort uit het ‘willen hebben’, van status, van een sociale positie, van geld.

Laat je stress los

Als je met chronische stress doordendert in het ‘willen hebben,’ zit de kans er dik in dat je thuis komt te zitten met een burn-out (bron).

Zelfs je stress kan iets zijn wat je wilde hebben. Dat gevoel dat je het uiterste uit jezelf haalde gaf je het idee dat je goed bezig was.

Begin nou eens om dat "alles-uit-jezelf-moeten-halen gevoel" los te laten.

 

3. Leer nee zeggen

Je bent ver over je grenzen gegaan en daar betaal je nu de prijs voor.

Het wordt dus de hoogste tijd om niet alleen te ervaren waar jouw grens ligt, maar om ook te leren deze te bewaken.

Je moet jezelf aanwennen om nee te zeggen.

Realiseer je dit 

Elke keer dat je ‘ja’ zegt tegen iets dat je helemaal niet leuk vindt, ontneem je jezelf de ruimte om iets te doen dat je eigenlijk wilt.

En door ‘nee’ te zeggen creëer je dus automatisch ruimte voor dingen die je liever doet. Dingen doen die je liever niet doet zijn een drama voor je energielevel. 

Kom dus voor jezelf op en kies de dingen die jij leuk vindt.

 

4. Accepteer de consequenties van je ‘nee’

Elke ‘nee’ heeft consequenties. Het is nu aan jou om die te leren aanvaarden.

Het kan natuurlijk zijn dat je iemand teleurstelt of dat je iets mist als je ergens ‘nee’ tegen zegt.

En daar kun je je dan heel vervelend over gaan zitten voelen.

Maar realiseer je als je die negatieve gedachten de vrije loop laat, je geen profijt hebt van je ‘nee’. Dan haal je de stress niet uit het doen van iets dat je niet wilt, maar uit het gevolg van je ‘nee’.

Profiteer van je ‘nee’!

Leer jezelf dus tevreden te zijn met je gemaakte keuze. Focus op de vrijheid die het met zich meebrengt.

Je zult merken dat je omgeving veel minder in paniek is als jij een keer ‘nee’ zegt dan je misschien verwacht.

 

5. Stop met piekeren

Dat is een lastige.

Mensen die chronische stress of een burn-out hebben, hebben vrijwel altijd veel piekergedachten.

Je lijf maakt bij stress namelijk stoffen aan die je in opperste staat van paraatheid zetten.

Stress is eigenlijk iets heel goeds.

Het houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we op ons best presteren en ready for take off zijn als er iets ergs gebeurt. Maar bij chronische stress blijft je lijf die stoffen aanmaken terwijl er niets aan de hand is.

Klopt niet

Daardoor gaat je hoofd op zoek naar iets dat dit gevoel verklaart.

Doorgaans kom je dan uit op irrationele conclusies als: ik ben niet goed genoeg.

Door je te realiseren dat die gedachten niet kloppen, lukt het je op den duur om de negatieve gedachten los te laten.

 

6. Ken jezelf

Door goed stil te staan bij je karaktereigenschappen kun je beter omgaan met onverwachtse situaties.

Veel stress ontstaat wanneer een actie bij jou een reactie oproept die het probleem groter maakt.

Bijvoorbeeld

Je bent gesteld op rust en iemand, je partner, kinderen of collega, komt met veel lawaai en paniek naar je toe omdat er iets kapot is in huis, iemand geslagen is of iets bij een klant is misgegaan.

Jouw primaire reactie hierop is boos en geïrriteerd.

Constructieve reactie

Door deze reacties van jezelf te kennen en op tijd te signaleren, kun je ze voorkomen. En in plaats daarvan op een constructievere manier reageren. Met als gevolg: een gekalmeerde partner, kind of collega en geen stress.

 

7. Ken de reden van je verhoogde stresslevel

De meeste mensen zijn niet van zichzelf een zenuwpees.

Er is dus een reden voor jouw stress. Je hebt bepaalde keuzes gemaakt of juist niet gemaakt, waardoor je nu in dit pakket zit.

Waarom?

Ga na waarom jij zoveel stress ervaart, terwijl iemand anders op jouw plek die stress niet heeft.

Dat kan zijn door een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel, controledrang, financiële problemen, perfectionisme, een scheiding of ander verlies. Of een combinatie van verschillende factoren.

Confronteer jezelf

Wat de oorzaak ook is.

Dat hoeft niet meteen de eerste dag dat je erkent een burn-out te hebben, maar vormt wel een belangrijk onderdeel van het helingsproces. Hoe moeilijk het ook is.

 

8. Ontdek jouw cirkel van invloed

Als er zoiets met je gebeurt als een burn-out, dan is het logisch dat je gaat zoeken naar een oorzaak buiten jezelf.

Je hebt zoveel stress gehad omdat de organisatie waar je werkte geen duidelijke koers vaart, of de organisatiecultuur past niet bij je, je hebt het te druk met een gezin én een nieuwe baan.

Wat kun jíj eraan doen?

Je hebt altijd een keus gehad. Niemand heeft je in die situatie gedwongen.

Je hebt niet tijdig aangegeven dat het je teveel werd.

Als je naar de zaken om je heen kijkt in je leven, waar heb je mogelijk wel en waar heb je geen invloed op. Dit noemen we leren denken vanuit jouw cirkel van invloed.

Als een situatie niet naar jouw wens is, valt het binnen jouw cirkel van invloed?

Zo ja, dan kun je hier iets aan doen om jouw leven te verbeteren!

 

Finish: Burn-out Tour Dag 6: ZELFKENNIS!

Als je chronische stress hebt, overspannen bent of een burn-out hebt dan wil je alles doen om jezelf weer op de rit te krijgen.

Deze TOUR heeft je daar hopelijk goed mee op weg kunnen helpen.

Toch moet je ook aan jezelf toegeven wanneer dit niet voldoende is. Hoe langer je rondloopt met een burn-out, hoe lastiger het is om weer in je kracht en energie te komen.

Van zelfhulp naar professionele hulp

Voor het aanpakken van al die aspecten die in de TOUR benoemd zijn, ontbreekt het je wellicht aan voldoende energie.

Ook als je al behandeld wordt of van plan bent verdere professionele behandeling te zoeken, dan is het fijn als je hiervoor voldoende energie hebt.

In het laatste onderdeel van de TOUR bespreek ik hoe professionele begeleiding jou kan helpen om niet te verliezen van je (dreigende) burn-out.

Hierbij ligt de focus op prioriteit nr.1 bij burn-out, namelijk het herstellen van jouw energie, zodat je van daaruit kan gaan winnen van je stress.


Houd je mail in de gaten en ga verder met de Burn-out Tour Dag 7: PROFESSIONELE HULP

Het laatste deel van de TOUR al weer, mis het niet!

Grtz, Lars

 

En jij?

Kun jij het contact met jezelf weer herstellen? Wat valt binnen jouw cirkel van invloed waar je NEE tegen gaat zeggen? Laat het hieronder weten!

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 1:

EERSTE HULP

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 2:

ONTSPAN

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 3:

GEZOND

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 4:

SOCIAAL

OPNIEUW KIJKEN VANUIT JE MAIL!

DAG 5:

ENERGIEGEVERS

DAG 7:

PROFESSIONELE HULP

-Insc​hrijven-

  • Mieke schreef:

    Eerlijk gezegd vind ik dat wel lastig. Qua cirkel van invloed kan ik denk ik wel eens nee zeggen tegen bepaalde voorstellen

    • Lars schreef:

      Dit is ook complex Mieke. Jezelf bewust worden wat er in je om gaat is een begin. En daarna gewoon stapjes nemen, en er van leren.

  • Pharahilde schreef:

    Voor mij ook een hele lastige, ik kon nooit nee zeggen in het verleden, met alle gevolgen van dien. Als je dan eens nee zegt, bekijken ze je van: wat heeft die nu ineens? Dus dit is voor mij zeer belangrijk. Ik ben vorig jaar ook maar blijven doorgaan en doorgaan totdat mijn lichaam het liet afweten, bloeddruk 20/8, hartritmestoornissen, maagproblemen. Straks moet ik naar het werk voor mijn evaluatie v d eerste 6 maanden van 2017 en mijn hart begint weeral te keer te gaan, dus ik moet nog veel leren. 🙁 Ik kan vooral niet tegen de onrechtvaardigheid die ik steeds ervaar. Ik ben 51 jaar en zit met een enorme tweestrijd. Moet ik in april terug gaan werken (eerst parttime werd er voorgesteld) of moet ik nog iets nieuws zoeken?

  • Florine schreef:

    Wauw…alle dagen hiervoor waren herkenbaar. Ik ben voor de tweede keer burn out en inmiddels al twee jaar ziek en afgekeurd. In de beschrijving van zelfkennis raak je exact de tere zwakke punten. Ik ben me bewust van wat ik “moet” veranderen maar ook dat kost veel energie. Blijkbaar zitten er dingen zo diep verankerd dat ik bang ben mezelf kwijt te raken als ik bepaald gedrag loslaat. Ik heb begeleiding van een psychotherapeut met cognitieve gedragstherapie. Heb,als tweede generatie slachtoffer,het gevoel dat ik nog een stuk te gaan heb om dieper te komen….

    • Lars schreef:

      Fijn dat je goede hulp hebt ingeschakeld Florine!

  • Pioen schreef:

    Ik heb lang gedacht dat ik weinig aan mijn situatie kon veranderen toch, als je helemaal crasht, blijken er mogelijkheden te zijn waar je niet van kon dromen ! Je cirkel van invloed blijkt veel groter dan je zelf denkt !

  • Erna schreef:

    Dag 1 van de Tour gaf mij veel behulpzame adviezen die mij ook tot concrete stappen aanzetten.
    Daarna kwamen onderwerpen aan bod waar ik over het algemeen al aardig op de goede weg mee was/ben.
    Dag 6 is een confronterende dag. Oppervlakkig gezien staan er punten waar ik al langer mee worstel/aan het werk ben.
    Maar als ik wat ‘dieper lees’ realiseer ik me dat ik hier nadrukkelijk mee verder moet. Bijvoorbeeld :
    -Met vallen en opstaan heb ik wel geleerd nee te zeggen. Maar de consequenties leverden mij nieuwe stress. En extra gepieker.
    De conclusie dat ‘ik niet goed genoeg’ ben herken ik. Terwijl ik rationeel wel weet dat het onzin is. Helaas is ‘weten’ en ‘er naar handelen/leven’, niet hetzelfde.
    -Ik heb me wel steeds gerealiseerd dat ikzelf de bron van mijn stress/burn-out ben. Er heeft niemand met een geweer op me gericht gezegd dat ik meer moest doen, harder moest werken, teveel hooi op mn vork moest nemen. (Helder beeld trouwens: nu geen hooivork maar gebaksvorkje tot mijn beschikking.) Ik denk wel redelijk wat zelfkennis te hebben. Maar nu aan de slag met ‘mijn cirkel van invloed’.

  • >
    Scroll naar top