Burn-out of Overspannen, Hoe herstel je van een lege Batterij (0>100%)?

Burn-out, bijna lege batterij, je bent op

Als je een burn-out of een laag energieniveau hebt, dan wil je daar het liefst zo snel mogelijk weer vanaf, toch?

Goed nieuws!

Je kunt iets doen om te zorgen dat je er weer bovenop komt. Dat je weer energie krijgt en vrolijk door je dagen gaat.

Hoe?

Ontdek in dit artikel hoe je interne batterij leegloopt door stress en wanneer dit overgaat in overspannenheid of burn-out.

En hoe je direct een begin maakt aan het herstel van je (dreigende) burn-out.

We beginnen bij het begin:

Wist je dat een gezonde balans in je leven teveel stress voorkomt?

Als je langere tijd bloot gesteld hebt gestaan aan een situatie die je veel energie kostte, dan loop je de kans overspannen te raken. Dit is over het algemeen goed af te meten aan drie pijlers van stress die met elkaar in evenwicht moeten zijn (bron: Compernolle).

De belangrijke pijlers van stress hierbij zijn:

  1. de mate van druk die je ervaart (let op, dit kan in je werk of in je privé situatie zijn)
  2. de mate waarin je je gesteund voelt
  3. en de mate waarin je vrijheid ervaart om dingen op jouw manier te doen

 

De regel is meestal dat wanneer je in ieder geval twee van bovengenoemde pijlers in positieve zin beleeft, je de derde in negatieve zin kunt opvangen.

Goed bezig!

burn-out_-_overspannen_-_batterij_groen

Bijvoorbeeld: Je bent ontzettend druk. Met je werk, met je vrienden, met je gezin, met het regelen van een bruiloft, of met het verbouwen van je huis, noem maar op. Er komt heel veel op je af.

Maar je voelt je gesteund door je collega’s, familie en vrienden. En je hebt de vrijheid en de ruimte om je zaken te organiseren. Dan is de kans groot dat het je lukt om dit te doen zonder hierbij te veel stress te ervaren.

 

Wanneer je slechts één van de stresspijlers in het positieve beleeft en de twee andere van negatieve invloed zijn, dan krijg je een uitdaging.

Pas op!

Bijvoorbeeld: Je bevindt je in een situatie met veel druk. Werk, vrienden, gezin, bruiloft, huis, noem maar op. Daarnaast krijg je niet de ruimte om dit in te regelen op een manier die voor jou prettig is. Je baas wil je bijvoorbeeld op strakke tijden achter je bureau zien zitten. Of je krijgt steeds onverwachts ‘s avonds en in het weekend nog belletjes van klanten.

Je hebt je daarnaast te houden aan de tijden waarop de sport-, muziek-, en bijlessen van de kinderen gepland staan.

Dan kan de steun van je collega’s, partner en familie nog zo groot zijn, je zult op den duur het gevoel krijgen geleefd te worden.

 

Herken je stressgevoel op tijd. Zo ben je je overspannenheid voor!

Van stress high…

burn-out_-_overspannen_-_batterij_geelIn de voorloper van stress kan de steeds aanwezige alertheid nog voelen als een opwindende energie.

Na je werk sta je nog helemaal aan en bruis je van de energie. Je zet jezelf nog even een uur op de loopband in de sportschool. Dan nog snel even wat boodschappen, koken en eten. Ondertussen wat mails en berichten beantwoorden.

En ’s avonds vorm je een enthousiaste gast op de verjaardag van de buurman.

Dit is het moment om jezelf in de gaten te houden.

…naar stress low

burn-out_-_overspannen_-_batterij_oranjeDe kans is groot dat als de situatie aanhoudt, je vroeg of laat stress symptomen gaat ontwikkelen. Want die situatie houd je waarschijnlijk niet vol. Op den duur voel je dat je dit niet meer kunt.

Je bent op!

Waar je eerst een overdosis aan energie had, heb je nu vooral een oververmoeid en onrustig gevoel. Dat is het moment dat de spanning opbouwt.

En nu komt het lastige gedeelte…

Je lijf is inmiddels zo gewend om in opperste staat van paraatheid te staan, dat het ook in tijden van rust doorgaat met stresshormonen (cortisol) afgeven.

En wanneer krijg je dan een burn-out?

Nu hoef je alleen maar af te wachten, voordat de overspannenheid doorschiet naar een burn-out. Door de twee pijlers die je negatief beïnvloeden te laten zoals ze zijn.

Wie weet slaat op den duur ook de derde pijler naar de negatieve kant. Bij de één zal het sneller gaan dan bij de ander, maar de kans op een burn-out ligt stevig op de loer.

Als je weet dat je overspannen bent, kun je een burn-out voor zijn.

Met flinke stress en overspannen zijn lukt het je vaak nog om door te gaan. Je voelt je er misschien niet goed bij en bent waarschijnlijk niet georganiseerd en gecontroleerd bezig.

Maar je probeert er nog iets van te maken.

Op je laatste kracht.

Tot ook dit laatste beetje energie op is.

Je burn-out is een feit.

Heftig hè…..

Maar er is een oplossing voor burn-out!

Wat de reden van je stress-, overspannen- of burn-out symptomen ook is, de uitkomst is altijd dat je lichaam ontregeld is. De reden dat het zover heeft kunnen komen is juist omdat het je zelf niet lukt om je rust te vinden. Het lukt je niet om jezelf op te laden.

Je kunt jouw energielevel zien als een oplaadbare batterij.

In een normale situatie gebruik je energie van jouw batterij. Je legt je batterij aan de lader zodra deze leeg begint te lopen. Eenmaal opgeladen kun je er weer vol tegenaan.

Als je gedurende langere tijd de batterij niet oplaadt, dan is het niet zo gek dat je geen energie meer hebt om door te gaan.

Burn-out herstel: Recharge your battery!

burn-out, batterij weer opladen

Om uit je stress, overspannenheid of burn out te komen moet je weer leren te ontspannen.

Alleen dan lukt het om weer tot rust te komen op de momenten dat je niet hoeft te presteren.

Je hebt dit nodig om weer energie te krijgen. Om je batterij op te laden. En om de situatie aan te pakken die je in deze situatie heeft gebracht.

En het mooiste is:

Je hoeft het niet zelf te bedenken hoe je hiermee aan de slag kan.

Om je direct op weg te helpen, heb ik een Eerste Hulp samengesteld waarmee je meteen je leeglopende batterij kunt stabiliseren!

Hierin bespreek ik precies welke zaken je direct moet stoppen én starten om verdere afdaling in je (dreigende) burn-out te stoppen.

Krijg gratis toegang tot de “Eerste Hulp bij (dreigende) Burn-Out” om te voorkomen dat je batterij nog verder leegloopt!

 

  • Monique schreef:

    Tof, goed te weten waar ik sta en hoe verder. bedankt
    gr, Monique

  • Sigrid schreef:

    Heel herkenbaar; steeds drukker worden en geen rust meer krijgen om bij te tanken.

    • Lars schreef:

      Thx Sigrid, ja, dat is echt de uitdaging van deze tijd

  • jossy schreef:

    heel herkenbaar geen rust meer kunnen vinden en nog van iets kunnen genieten , geleefd worden

    • Lars schreef:

      Hi Jossy, ja dit zijn de punten die veel genoemd worden. En het is zo jammer, want het legt zo’n waas over je leven

  • Mammavan4 schreef:

    Het is niet altijd mogelijk om het te voorkomen weet ik uit ervaring. Na 20 jaar lang alle ballen in de lucht te hebben gehouden, met alle stress van dien, waarvan de laatste 10 jaar meer dan loodzwaar zijn geweest en er aan alle kanten flink aan me werd getrokken (vooral door werk en kinderen), er was geen keus. Ik moest. Wie deed er anders boodschappen en zorgde voor de kleintjes en wie maakte anders het huis schoon? Niemand want mijn toenmalige partner gedroeg zich zelf als een klein kind. Toen hield mijn lijf er mee op. Op enkele fragmenten na ben ik dat hele jaar kwijt uit mijn geheugen en heb voornamelijk geslapen. Na 4 jaar nog steeds niet hersteld waarvan ik sinds een kleine 2 jaar geen stress meer hoef te hebben en door het lage energieniveau zelfs mijn baan moeten opzeggen! Toch wil het herstel maar niet vlotten….