Overspannen? Voorkom dat Gespannen doorschiet in Overspannen!

overspannen of gespannen?

Heb je last van een overspannen gevoel?

Ben je prikkelbaar en heb je last van spanningsklachten?

Dan is het de hoogste tijd om dit adequaat aan te pakken!

Je wilt namelijk voorkomen dat je écht overspannen raakt.

Vervolgens zou je ook nog een burn-out kunnen krijgen en duurt je herstel vele malen langer.

Toch gebeurt dit bij veel mensen, omdat ze de stress signalen te laat herkennen.

Ontdek in dit artikel wanneer spanningsklachten doorschieten in overspannenheid. En wat je er aan kan doen!

Overspannen of nog niet?

Ben je gespannen of is het doorgeschoten naar overspannenheid?

overspannen of nog gespannen

Bij normaal gespannen wisselen de momenten van stress en ontspanning elkaar af.

Als je overspannen bent, dan wil dat zeggen dat je eigenlijk nergens meer rust kunt vinden. De prikkels die binnenkomen worden vergroot en ook kleine obstakels lijken voor jou onoverkomelijk. Dit komt omdat je lichaam te langdurig gespannen is geweest. Je bent eigenlijk overgegaan naar een andere fase: het overleven.

Je wilt vechten, vluchten of bevriezen.

Gespannen

Voel je je soms gespannen of voel je je juist bijna altijd gespannen?

Het is belangrijk dat spanning en ontspanning elkaar afwisselen. Echter, ontspannen is voor veel mensen erg moeilijk.

We moeten veel in het leven, de druk is hoog. Een drukke baan, een druk gezinsleven en daarbuiten nog dingen die moeten zoals sporten en sociale contacten onderhouden. Vaak maken we het onszelf erg moeilijk en moeten we van onszelf te veel.

Als de balans weg is, ontstaan de stressklachten.

Gespannen en overspannen signalen

Overspannen symptomen herkennen

Als je (bijna) overspannen bent, is het van belang dat je de stress symptomen kunt herkennen.

Je gaat en blijft piekeren (malende gedachtestroom), je voelt je (op)gejaagd, je kunt geen rust meer vinden, je kunt niet tegen drukte (en vroeger wel), je hebt het gevoel dat je het niet meer aan kunt en je kunt vaak emotioneel reageren door boos te worden of te huilen. Je bent continu erg vermoeid, je hebt het gevoel dat je overbelast bent, je hebt slaapproblemen en vaak ook een verminderde concentratie.

Ook is er sprake van het verlies van interesses en je hebt nergens zin in. Je kunt thuis, op het werk en in sociale kringen minder goed functioneren.

Lichamelijke stress symptomen kunnen ook voorkomen zoals hoofdpijn, duizelig zijn, pijn op je borst, maagklachten of last hebben van hartkloppingen.

Oorzaken overspannen zijn

Overspannen raken kan bijvoorbeeld wanneer je te veel wilt doen in te korte tijd. Maar er zijn meer relevante oorzaken van mensen die overspannen zijn geraakt:

  • Het zijn vaak mensen die geen nee kunnen zeggen. Alles tegelijk willen doen en ook te weinig momenten van rust nemen.
  • Ook wanneer je teveel verantwoordelijkheid op je neemt, kun je overspannen raken.
  • Je wilt alles zelf doen en te veel lasten van anderen dragen.
  • Vaak is er een sterke drang aanwezig om de volledige controle te behouden.
  • Spanningen en stress kunnen ook optreden als je wel wilt werken, maar nu geen baan hebt. Daar kun je je druk over maken. Teveel werk is dus niet altijd de oorzaak, jezelf nutteloos en waardeloos voelen des te meer.
  • Het verlies van een dierbare kan hard binnenkomen en heb je misschien nog niet verwerkt. Je leeft op de automatische piloot en gaat maar door en door om er niet/minder aan te denken. Neem de tijd om het verlies te verwerken. Zoek eventueel hulp.

Gezonde spanningen zijn goed, maar vaak hebben we te maken met overspannenheid of chronische stress die aanhoudt.

En daar moet wat aan gedaan worden!

Consulteer bij ernstige klachten altijd je huisarts of bedrijfsarts.

Daarnaast kun je ook zelf heel veel doen en kun je dit nare spanningsgevoel aanpakken!

Tips om overspannen gevoel te verminderen

  • Ontspanningsoefeningen kunnen er voor zorgen dat je minder gespannen wordt en overspannenheid hopelijk nog kunt beperken. Het effect hangt ook af van hoe ver je symptomen van overspannen zijn al gevorderd zijn, maar probeer in ieder geval te leren ontspannen.
  • Rust nemen is van groot belang. Stress verminderen en herstellen van stressklachten lukt alleen als je tijd voor jezelf neemt.
  • De aanleiding kan liggen in je thuissituatie, bij jezelf of op je werk. Het gaat er om hoe jij met de situatie om bent gegaan. Jouw manier van denken heeft er voor gezorgd dat het tot gespannenheid of zelfs tot overspannenheid is gekomen. Leer negatieve gedachten om te buigen door positief denken. Sta stil bij jezelf en zorg dat je het anders aan gaat pakken, om overspannenheid en burn out te voorkomen. Waarom word jij gespannen of overspannen en waarom anderen niet? Wat moet er anders?
  • Accepteer dat je niet alles tegelijk kunt doen én niet altijd voor anderen hoeft klaar te staan.
  • Herken de signalen en luister naar anderen als zij aangeven dat je weer erg gespannen bent, zij zien het vaak eerder aan je dan jijzelf.
  • Tijd om eens wat meer leuke dingen in het leven te doen. Ga er even lekker tussenuit. En leer weer te genieten van de leuke dingen in het leven.
  • Doe een keer gewoon helemaal niets (en dat is lastig) om zo het gespannen gevoel opzij te schuiven.

Signalen gespannen en overspannen zijn

Je kunt er vandaag al mee beginnen!

Sta er voor open en zie in dat langdurig gespannen gevoelens kunnen leiden tot overspannenheid of burn out.

Overspannen? Doe er wat aan!

Wanneer je vaak gespannen bent, of dat nu door je werk komt of door andere zaken, is het van belang dat je je leert ontspannen om de spanningen de baas te blijven.

Als je te lang blijft rondlopen met de overspannen symptomen, dan loop je een reële kans op burn-out. Wanneer je maanden of jaren zelfs je klachten heb genegeerd, raak je psychisch en fysiek uitgeput.

Dat wil je absoluut vermijden, want de tijd dat je nodig hebt om volledig te herstellen van een burn-out is vaak erg lang.

Natuurlijk kun je spanningen niet altijd voorkomen, maar je kunt wel leren er goed mee om te gaan door bijvoorbeeld op tijd te ontspannen.

Met deze online methode kun jij het zeker leren!

Je leert op een praktische manier de stress de baas te blijven en je leert ook positief te denken.

Wacht er niet langer mee, maar zorg dat je vandaag nog gaat ontdekken hoe je je denkwijze aan kunt passen, je stress kunt verminderen en veel meer kunt genieten van het leven!

Verminder je spanning snel en eenvoudig!