Interview: Burn-out coach Kirsten Nelis over herstel

Burn-out coach Kirsten Nelis

‘Mijn burn-out is een cadeautje geweest’

Het kostte Kirsten Nelis (1982) drie jaar om haar zware burn-out te overwinnen.

Het veranderde haar leven: nu volgt Kirsten haar hart.

Als burn-out coach helpt ze anderen om er weer bovenop te komen. Ook geeft ze trainingen in het omgaan met en voorkomen van stress op de werkvloer.

Van haar oververmoeidheid is geen spoor meer te bekennen. Kirsten straalt rust uit. Haar blauwe ogen glinsteren. Negatief denken heeft ze verleerd.

Ze hoopt anderen een hart onder de riem te steken met haar ervaring. In 2010 kreeg Kirsten een burn-out, ze weet het nog goed. Ze omschrijft zichzelf als een ambitieuze bevlogen werknemer.

Haar werk slokte haar leven op. “Ik werkte bij een groot accountancy kantoor. Eigenlijk paste dit niet bij me, maar ik was goed in mijn werk.

Vaak was ik tot in de late en uurtjes nog aan het werk. Voor ontspanning had ik geen tijd, gezond eten lukte ook niet.”

“Op vrijdagavond lag ik in bed omdat ik op was”

De hoofdpijn die ze voor het eerst kreeg, herinnert ze zich goed. Het was het begin van de weg naar een burn-out. “Die drukkende pijn,” zegt ze wijzend naar haar voorhoofd, “dat was eigenlijk het eerst signaal dat mijn lichaam gaf om aan te geven dat het niet goed ging.

Steeds vaker kreeg ik stressklachten, maar ik dacht stoer: ‘dat gaat vanzelf weer over’. Een half jaar later zat ik overspannen thuis.”

Kirsten nam een maand vrij van haar werk en boekte een ticket naar Bali. Daar moest het haar lukken om tot rust te komen. “De vakantie bestond uit zonnen, slapen en wandelen. Maar het deed me goed.” Ze bleef positief en ging toen ze terugkwam weer aan het werk. Haar eerste dag voelde als een klap in haar gezicht. Na een eerste vergadering stortte ze in.

“De hoofdpijn was zo heftig dat ik meteen naar huis ging om te slapen. Fysiek was ik gebroken. Ik kwam met het idee om halve dagen te gaan werken. Ik voelde me onmisbaar, ik moest aan het werk. Maar mijn lichaam stond dit niet toe, dus was ik voorlopig uit de running met een burn-out.”

Moe

Vijftien uur per dag lag Kirsten op bed, twaalf uur ’s nachts en drie uur in de middag. Een boodschap doen of een kopje koffie drinken; kleine dingen kostten haar veel energie.

Over de vraag hoe ze zich toen voelde, moet ze even nadenken. “Het is moeilijk te omschrijven. Dat gevoel dat je brak bent, maar dan elke dag. Ik was zo ontzettend moe, ik wilde alleen maar slapen.

Toch bleef ik positief.” Ze accepteerde dat ze een burn-out had.

Maar hoe ga je daarmee om?

“Dit was heftig. Ik dacht dat ik me snel weer beter zou voelen en hield mezelf een deadline voor. Zo werkte het helaas niet. Gelukkig had ik lieve familie en vrienden om me heen die me begrepen. Het is belangrijk om je verhaal te delen.”

“Ik hield mezelf een deadline voor”

Een burn-out overwinnen is niet makkelijk, weet Kirsten te vertellen. Haar eigen gedrag was haar grootste vijand. Ze moest zichzelf opnieuw leren kennen en grenzen stellen door te luisteren naar haar lichaam en gevoel.

Om haar energie terug te krijgen volgde ze een grote diversiteit aan trajecten zowel op fysiek als mentaal vlak. Ze greep elke kans die ze kreeg met beide handen aan. “Een vriendin wees me op edelstenentherapie. Ze zei: ‘die geven je een bepaalde energie’.

Ook acupunctuur probeerde ik uit en dat doe ik nog steeds een paar keer per jaar. Sindsdien ben ik niet meer ziek geweest. Meditatie helpt ook. Via de bedrijfsarts van mijn toenmalige werk was ik in behandeling bij een psycholoog, maar ik merkte dat dit niet was wat ik nodig had. Pas toen ik bij een haptotherapeut terecht kwam merkte ik vooruitgang.”

Confronterend

Haptotherapie is een persoonsgerichte therapie en heeft als doel om de cliënt weer met zijn of haar gevoelens in contact te laten komen. En daarmee met zichzelf. “Dit werkte voor mij heel goed. Deze periode was ook confronterend, ik moest mezelf een spiegel voorhouden.

Als je een burn-out hebt, dan weet je dat je een hele verandering moet ondergaan. Je moet voor jezelf gaan kiezen en zorgen. Ik besloot uiteindelijk mijn vaste baan op te zeggen, weg van alles wat niet bij mij paste. Ik ging op zoek naar mijn droombaan.”

“Voor mezelf gaan kiezen en zorgen”

Die zoektocht begon bij het online programma ‘Droombaanreis’ van ondernemer en spreker Huub van Zwieten. Zwieten geeft werkzoekenden inzichten bij het vinden van een geschikte baan. “Drie weken lang kreeg ik opdrachten in mijn mailbox. Het maakte me blij, ik wilde koste wat het kost mijn droombaan vinden.”

Daarom besloot ze als onderdeel van dat programma en op eigen initiatief, een meeting te organiseren. Zo’n 30 mensen kwamen daar op af.

Haar zelfbedachte opdracht zorgde voor grote impact bij de anderen. “Iedereen moest nadenken en vooral vanbinnen laten komen wat hij of zij écht belangrijk vond aan een droombaan. Er kwamen waarden als ‘vrijheid’ en een ‘groene omgeving’ naar voren,” vertelt Kirsten enthousiast. “Dit was wat ik wilde, écht een verschil maken. Het gaf me zo’n boost.”

Hart volgen, als burn-out coach

Haar energie was terug. Kirsten vertelt: “Dit was het moment dat het weer de goede kant op ging, dat voelde ik.” Ze volgde daarna diverse trainingen en de opleiding op het gebied van persoonlijk en integraal leiderschap.

Hierin leerde ze hoe je stress en een burn-out de baas kan worden en uiteindelijk ontwikkelde ze als burn-out coach een eigen trainingsprogramma. “Ik volg nu mijn hart en help anderen dat ook te doen,” zegt ze vol zelfvertrouwen.

“Wie een burn-out heeft moet hardcore voor zichzelf gaan zorgen. Nu ken ik mijn lichaam en grenzen.”
Hulp zoeken is volgens Kirsten het allerbelangrijkste. “Je kunt en hoeft het niet alleen te doen.

In mijn onderneming als burn-out coach geef ik lichaamsgerichte coaching en ook trainingen in het bedrijfsleven. Op de werkvloer is het leven soms keihard. Een burn-out zit vanbinnen en kun je niet zien. Dat beseft niet iedereen.

“Toch is mijn burn-out een cadeautje geweest. Ik doe nu wat me gelukkig maakt.”

Dit jaar lanceerde Kirsten het transformerende en succesvolle programma ‘Recharge Your Battery.’ Hierin brengt zij al haar kennis en ervaring samen in een online 60 dagen programma.

Kirsten: “Mijn visie is dat iedereen vanuit zijn hart zou moeten werken, zo maken we samen de wereld weer een beetje mooier.”

___

Tekst met dank aan: Lisa Vogel

 

Heb jij ook burn-out symptomen en een lege batterij?

Om te herstellen van overspannenheid of burn-out breng je eerst in kaart wat je symptomen en energievreters zijn.

Ga door naar de [printbare] “Checklist: Burn-out symptomen + Energievreters”, waarmee je een begin maakt met het opladen van jouw batterij!