Onrustig Gevoel? Met 7 Tips van Onrustig naar Rustig!

Onrustig gevoel de baas worden

Heb je wel eens last van een onrustig gevoel?

Dat is erg vervelend.

Misschien word je onrustig als je teveel werk hebt, maak jij je druk om de kinderen, of over zieke familieleden. Er zijn veel dingen waar je je zorgen over kunt maken, maar is dat wel altijd nodig?

Kun je je niet beter bezighouden met andere dingen en dan zien hoe het verloopt?

Helaas gaat het niet altijd zo gemakkelijk, maar het zou wel fijn als je niet continu onrustig zou zijn als er wat gaande is.

Gelukkig kun je er ook wat aan doen en je onrustige gevoel aanpakken!

Realistisch zijn en er goed op reageren, dat is wat je kunt leren en daar vind je hier 7 tips voor.

we beginnen bij herkenning…

Onrustig gevoel herkennen

Bij een onrustig gevoel kun je denken aan een zenuwachtig gevoel, je nerveus voelen. Sommige mensen zullen het ook omschrijven als nervositeit. Het kan ook omschreven worden als een gevoel van onbehagen.

Je voelt je dan gespannen en je kunt niet meer stilzitten.

Misschien probeer je het gevoel ook wel te verdringen door afleiding te zoeken. Je gaat bijvoorbeeld een tijdschriftje lezen, tv kijken of even op je telefoon een spel te spelen.

Er blijven continu gedachten door je hoofd gaan. En het lukt je maar niet om deze gedachtestroom stop te zetten.

Het kan ook zijn dat je last hebt van hartkloppingen en dat je een drukkend gevoel hebt op de borst.

pijn op de borst door onrustig gevoel

Als je in bed ligt, blijf je piekeren en je slaapt daardoor slecht.

Ook wanneer jij je moet concentreren, kun je merken dat je last hebt van een onrustig gevoel. Verder kun je last hebben van spierpijn of je misselijk voelen.

Het is erg vervelend om dat te ervaren, want zo zie je dat een onrustig gevoel invloed heeft op je hele doen en laten.

Tijd om er iets aan te doen!

Herken stress

De stress symptomen kun je leren herkennen en daardoor deels voorkomen dat je met een onrustig gevoel te maken krijgt. Je trilt als je moet schrijven, je blijft continu piekeren, je slaapt slecht en je bent continu moe of hebt vaak hoofdpijn.

Het kan er allemaal op wijzen dat je het te druk hebt en dat je te veel last begint te krijgen van stress. Erg vervelend en dat kan alleen maar erger worden als je er niets aan gaat doen.

Pak deze onrust adequaat aan. Je helpt er niemand mee door steeds te piekeren.

Anderen kunnen je helpen, maar je zult het grootste deel zelf moeten doen en je leven op bepaalde punten moeten veranderen!

Tips bij een onrustig gevoel

Als je je onrustig voelt, kun je van alles doen. We noemen een paar dingen op:

  • Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen om van je onrustige gevoel af te komen. Je gaat je hierdoor meer ontspannen voelen en je krijgt dit onrustige gevoel onder controle. Als je eenmaal weet welke oefeningen jou echt kunnen helpen, dan kun je ze ook op je werk doen of elders. Anderen zullen niet in de gaten hebben dat je de oefeningen doet, want er zijn er erg veel die niet eens opvallen, maar je wel rustig kunnen maken.
  • Bij een onrustig gevoel, moet je eens proberen om stil te staan in het hier en nu. We leven vaak op de automatische piloot, maar probeer dat eens wat minder te doen. Hierdoor kun je het vele piekeren vaak voorkomen.
  • Wees wat aardiger voor jezelf. Je hoeft niet de beste en de leukste te zijn, je mag er zijn zoals je bent! Geef jezelf complimenten en beloon jezelf voor alles wat je vandaag weer hebt bereikt.
  • Soms moet je dingen accepteren als je het toch niet kan veranderen. Dit is niet altijd heel gemakkelijk, maar probeer het wel en leer in te zien dat je niet alles alleen hoeft te doen. Je staat er niet alleen voor. Durf hulp in te roepen bijvoorbeeld wanneer jij je werk niet op tijd af krijgt zonder hulp. Probeer hierbij positief te denken!

Positief denken, weg met onrustig gevoel

Nog meer tips tegen onrust

  • Meer bewegen kan je ook helpen om van je onrustige gevoel af te komen. In plaats van de lift te nemen, kun je beter de trap nemen. En hoef je niet perse met de auto, laat deze staan en pak de fiets. Hierdoor ben je lekker buiten, krijg je meer frisse lucht en dat zal je alleen maar goed doen. Je wordt hierdoor ook een stuk rustiger.
  • Mindfulness kan je ook helpen. Je gaat je dan richten op het hier en nu. Je gaat aanvaarden wat er op dit moment is. De oefeningen die hierbij horen zijn vaak gericht op het lichaam of op je ademhaling. Deze kun je thuis doen, maar ook onderweg, of als je op de bus of trein staat te wachten. Maar ook op je werk kun je er even aan toegeven en een moment voor jezelf kiezen en proberen te ontspannen (wikipedia).
  • Wat ook heel belangrijk is, is tijd voor jezelf. Iedere dag moet je een moment inplannen voor jezelf waarbij je even helemaal niets gaat doen. Dit klinkt heel eenvoudig, maar voor veel mensen is dit juist erg lastig. Telefoon uit, geen tv aan, even lekker op bed liggen met je ogen dicht of zittend op de bank. Kies dat moment voor jezelf uit. Dit kan iedere dag op hetzelfde tijdstip zijn, maar je kunt ook per dag bekijken wanneer dit moment jou het beste uitkomt. Als je er maar ieder moment echt even voor gaat zitten of liggen en goed die tijd voor jezelf pakt.

En nee….dat is niet zonde van je tijd! Zie het als opladen, zodat je daarna de wereld weer een beetje beter aan kan.

Onrustig gevoel echt de baas worden

Onrustig gevoel de baas wordenWil jij je onrustige gevoel ook echt de baas worden? Dan wordt het tijd om een methode te kiezen die bij je past.

Wat dacht je van een online cursus, die je kunt volgen waar en wanneer je maar wil?

Met als grootste voordeel dat je positief leert denken, je onrustige gevoel de baas kunt worden en veel meer ontspannen in het leven komt te staan!

Alleen al bij de gedachte eraan krijg je er vast en zeker nu al zin in, dus tijd om die knop om te zetten en vandaag nog te beginnen met deze positieve veranderingen in je leven. Het zal de kwaliteit van je leven doen toenemen.

Klik hier om meer te weten te komen hoe de online methode jou kan helpen!