Ontstressen? Ontdek Hoe JIJ het Beste kunt Ontstressen!

Ontstressen

Als je last hebt van stress, dan roepen mensen om je heen wel eens: “ga ontstressen,” maar gaat dat ook zo gemakkelijk?

Soms maken we ons drukker dan nodig is, maar het kan ook zijn dat je niet om de stress heen kunt. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je kunt ontstressen en beter kunt omgaan met stress.

Kortom: hoe kun je ontspannen en positiever in het leven staan. Als je last hebt van stress, dan ben je vaak somber en voel je je lusteloos. Je hebt nergens zin in en je blijft maar piekeren. Tijd om er wat aan te doen: ontstressen dus!

Waarom ga je ontstressen?

Bij stress put jij jezelf zowel lichamelijk als geestelijk uit. Dat is zeker het geval bij langdurige stress. Het kan ervaren worden als enorm onder druk staan. Verschillende situaties kunnen dergelijke spanningen met zich meebrengen. Je wilt er graag wat aan doen? Een goede keuze!

Je kunt namelijk van alles gaan doen, zoals voor jezelf een mentale vakantie nemen. Hiermee bedoelen we dat je even je verstand op nul zet en even niets gaat doen. Ga een stukje wandelen en van de natuur genieten. En vergeet even alles dat met je privé en werk te maken heeft. De buitenlucht gaat je helpen bij het ontstressen. Je krijgt hier nieuwe energie van en krijgt daardoor weer inspiratie voor je werk en je drukke leven.

Accepteren en vermijden

Het is bij stress van belang dat je stress of de stressfactoren kunt accepteren. Dit klinkt heel moeilijk, maar je kunt acceptatie echt leren. Het gaat er om dat je leert dat je je bewust wordt van wat de oorzaak is van de stress bij jou. Waar komen de spanningsklachten vandaan, dus wat is de oorsprong van jouw spanning?

En als je dat weet, vraag je dan ook wat de directe aanleiding is waarom deze spanning juist nu tot klachten leidt. Met deze kennis, kun je nu beter accepteren dat je last hebt én waarom je last hebt van stress.

De volgende stap is dat je nagaat hoe je stress kunt voorkomen. Stressfactoren (tijdelijk) vermijden is hierin een praktische manier. Zorg dat je de symptomen van stress op tijd gaat herkennen. Misschien krijg je stress bij een bepaalde situatie of bij een bepaald persoon. Het zou dan gemakkelijk zijn om de situatie of de persoon uit je leven te weg te halen. Maar als je diegene nou eenmaal vaak ziet en niet goed kunt ontlopen, wat ook geldt voor specifieke situaties die stress oproepen, dan is het een ander verhaal.

Je zou daarbij kunnen denken aan je familie, vrienden, opleiding of je baan. Een onderwerp of situatie welke je niet zomaar uit je leven kunt halen. In zulke gevallen kan tijdelijk vermijden daarom een betere optie zijn. Zo kun je tot rust komen en zo leer je ook om te gaan met de stress en hoe je het beste kunt handelen.

Omdenken bij stress

Stressvolle situaties kun je op twee manieren beoordelen in je zelf, negatief of positief.

Ontstressen durf het aan

Kun je positief denken, dan zal er minder snel stress ontstaan dan wanneer je negatief denkt. Een negatief gevoel bij een stressvolle situatie zal dan ook vaker leiden tot een hogere mate van stress en zal stress ook langer aanhouden.

Het is belangrijk om te leren dat je je gedachten om kunt draaien en kunt ontstressen in die situatie. Leer iets positief te zien, zodat de toenemende spanning snel omgebogen kan worden. Stress verminderen is belangrijk, dus bekijk situaties in het leven altijd vanuit een positief perspectief en voorkom negatief denken.

Leer nee zeggen = ontstressen

Veel mensen denken dat ze voor iedereen klaar moeten staan en dat ze altijd maar JA moeten zeggen.

Maar kun je altijd ja zeggen, je eigen afspraken verzetten en deadlines niet nakomen? Nee, dat kan niet. Leer daarom ook nee zeggen, als je het niet kunt of je geen tijd hebt. Je bent anderen geen verantwoording schuldig. Je kunt gewoon nee zeggen. Leer om meer assertief te zijn.Ontstressen doe je zo

Dit is een goede manier om te ontstressen. Nee zeggen en wat assertiever zijn is iets wat veel mensen lastig vinden om te doen, maar het levert je wel veel op. Als je nee kunt zeggen, moet je je daarna ook niet schuldig voelen. Je kiest namelijk voor jezelf, super! Durf voor jezelf te kiezen om stress te voorkomen!

Ontstressen door plannen en prioriteren

Stress krijg je vaak als dingen niet goed geregeld zijn of onverwacht anders lopen. Het kan je goed helpen als je je leven wat meer plant en prioriteert.

Houd een agenda bij, maak hierin een to-do lijstje met dingen die je wilt/moet doen. Het zorgt voor meer inzicht en overzicht van wat je allemaal wilt/moet doen en wanneer. Bepaal dat eerst voor je aankomende week, en bekijk wat prioriteit heeft. Bepaal vervolgens elke dag wat die dag de top 3 zaken zijn die het belangrijkst voor je zijn.

Die 3 dingen, die als je die gedaan hebt, dat je dan een succesvolle dag hebt gehad. Dit geeft je focus! En doe deze ook gelijk in de ochtend. Stel ze niet uit. De rest van de dag kun je besteden aan de minder belangrijke zaken. Je dag is toch al succesvol, dus ontspannen maar!

Als je zo gaat werken, vink je je punten af of streep ze door en ga door met het volgende. Het zal je een goed gevoel geven om zo een lijstje af te werken. Het is iets wat nu werkt, maar ook op de langere termijn. Je leert namelijk goed plannen en doet wat écht belangrijk voor je is.

Van stressen naar ontstressen

Zijn er dingen die je wel wilt doen, maar niet zo van belang zijn om vandaag persé te moeten doen? Zet ze onder aan je lijstje. Kom je er aan toe, dan is dat mooi meegenomen en zo niet, dan is er morgen weer een dag. Dit is een denkwijze die je jezelf zult moeten aanleren, maar zeer goed gaat werken en echt kan helpen bij ontstressen.

Nog verder Ontstressen met een e-cursus!

Je hebt nu een aardig beeld van wat je al kunt doen om je stress te verminderen. Maar stress en leefpatronen zijn soms hardnekkig. Het is belangrijk om te zorgen dat stress niet chronisch van aard wordt, waardoor je allerlei klachten kan ontwikkelen.

Met de praktische en effectieve online cursus kun jij je stress en zorgen nog verder verminderen. Je kunt de e-cursus volgen op een moment dat het jou uitkomt. Tijd om even aan jezelf te werken en te denken. Plan het in als een belangrijke activiteit, want het gaat om JOU! Je zult merken dat jij je vanaf de eerste dag meteen veel beter gaat voelen en beter om leert gaan met stressvolle situaties.

Lees hier verder hoe de online training jou kan helpen met het verminderen van jouw Stress!