Verlaag je Stressniveau met deze 5 Activiteiten!

stress verlagen door verschillende puzzels te maken

Waar de één makkelijk over stress kan praten en snel oplossingen verzint, kan het voor anderen veel abstracter zijn waar de oorzaak van stress ligt. Het is bij stress niet alleen belangrijk om die oorzaak aan te pakken, maar ook de gedachten te kunnen ordenen.

In deze corona-tijd, waarin samenkomsten worden beperkt en het dus moeilijker is om hulp te krijgen, is er een aantal individuele activiteiten die je kunnen helpen om je stress te verlagen en alsnog tot rust te komen.

Stress verlagen door deze activiteiten

More...

Stress beleven we vaak als een kortdurende regenbui. We zijn geneigd te denken dat het uiteindelijk wel overwaait. Zonder dat wij het als mens beseffen, zijn we meer en langer met stress bezig dan we denken. Het is net een dunne wolk waar de zon wel doorheen te zien is, maar niet echt schijnt.

Onbewuste stress wordt ook wel fysiologische activatie genoemd (1). Wanneer stress te lang wordt weggestopt, gaan we stukje bij beetje steeds minder goed in ons vel zitten. De kleine wolkjes worden dan als het ware steeds groter en de zon vaagt langzaam weg.

Een burn-out ligt dan op de loer. 

Individuele activiteiten die ons tot rust kunnen brengen, kunnen gelden als handvatten waar we ons aan kunnen vasthouden om dat te voorkomen. Ze gaan onbewuste stress tegen en zijn goed voor de geest.

1. Ontsnappen in creatie

stress verlagen door te schilderen en creatief bezig te zijn

In de Dikke Van Dale staat creativiteit omschreven als ‘scheppend vermogen’. Creativiteit leert ons op een nieuwe of originele manier problemen op te lossen. Het helpt ook tegen stress. Zodra we creatief en geconcentreerd bezig zijn, leven we namelijk volledig in het moment. Alles daaromheen wordt even verdrongen, zowel het verleden als de toekomst.

Een onderzoek van Girija Kaimal, van Drexel University, toonde aan dat het lichaam tijdens creatieve bezigheden minder van het stresshormoon cortisol aanmaakt (2).

Daarnaast zou creativiteit ook een positief effect hebben op de hersenen. We trainen ons brein tijdens creatie onbewust en leren meer in oplossingen te denken. Waar we nu een afsluiting tegenkomen, zullen we in de toekomst een weg eromheen vinden.

De onderwerpen waar we over piekeren, zullen langzaam de gedachten verlaten. Volgens Kiara Louis, psycholoog en kunstenares, is creativiteit altijd aanwezig (3). 

“Door te creëren uiten we ons, kunnen we onze verbeeldingskracht kwijt en stappen we even uit het dagelijks leven.” 

Voorbeelden van activiteiten die veel creativiteit naar boven halen zijn onder andere muziek maken en schilderen.

2. Wordt één met het water

stress verlagen door ontspannen te zwemmen

In een stressvolle periode drijft angst ons. Water is in staat om die angst even over te nemen. Zwemmen, of badderen, is niet alleen fysiek, maar ook mentaal van grote waarde.

Het grootste zwemkledingmerk ter wereld, Speedo, deed onderzoek (4 & 5) naar het verband tussen zwemmen en stressvermindering. Uit het onderzoek bleek dat we in warm water veel regelmatiger en rustiger ademen dan normaal.

“In het water gaan we net zo rustig ademen als tijdens het mediteren”, aldus de onderzoekers. 

Langdurig en regelmatig ademen zorgt niet alleen voor ontspanning, het stimuleert ook de groei van hersencellen (6). We sporten bovendien ook automatisch tijdens het zwemmen. We gaan ons daardoor fitter voelen, wat het zelfvertrouwen stimuleert.

Zwemmen, of badderen, is door de lage belasting op de spieren voor jong en oud toegankelijk.

Als kers op de kaart kan het toevoegen van een bruisbal met lavendelgeur in het water ook helpen (7). Japanse medici, van de universiteit van Kagoshima, deden onderzoek naar de geur. Zodra we het ruiken, ontvangen onze hersenen rustgevende signalen.

stress verlagen door een ontspannend lavendelbad te nemen

3. Rooskleurige omgeving

Wie tuiniert, zal al snel verbinding maken met het zonlicht. De aanmaak van vitamines en gelukshormonen neemt daardoor razendsnel toe.

We komen daarnaast veel in aanraking met de kleur groen. In de kleurenpsychologie, samengesteld op basis van talloze onderzoeken, wordt groen als natuurlijk, optimistisch en kalmerend gezien (8).

stress verlagen door lekker te tuinieren

De psychologische uitwerking van groen is: “de innerlijke verwerking van de bewaarde kennis” (9). Tuinieren helpt ons dus om gedachtes op een rijtje te krijgen. Winter, geen tuin of slecht weer? Dan kunnen kamerplanten ook wonderen verrichten. De geuren en zuurstof die planten afgeven verminderen stress.

De geur van bijvoorbeeld Vrouwentong zorgt voor een rustige ademhaling. Ook andere planten, zoals de Jasmijn, hebben kalmerende effecten. Andrew Weil, wetenschapper aan de Harvard University, deed onderzoek naar de effecten van Jasmijn (10).

“De geur van Jasmijn is rustgevend en zorgt voor een betere nachtrust. Daarnaast kan het gevoelens van angst, stress en depressie verminderen.”

stress verlagen door ontspannende geuren tot je te nemen

4. Stukje bij beetje stress kwijtraken

Stukjes geluk verzamelen. Dat is wat puzzelen ons kan leren. Deze vorm van denksport brengt, als het om stressvermindering gaat, talloze voordelen met zich mee.

Onze hersenen gaan, tijdens het puzzelen, in de alfa-staat (11). Onderzoek van neuropsychologen toont aan dat we in die staat zijn bezig zijn, maar tegelijk ontspannen. De alfa-staat wordt door de mens als fijn ervaren. We zijn alert, maar ook ontspannen. In deze staat verwerken we informatie.

Daarnaast beginnen we uit onze bron van creativiteit te putten die beneden ons bewustzijn ligt. Door de ontspannenheid maken we gebruik van onze beide hersenhelften. Tegelijkertijd zijn we uitermate geconcentreerd met één ding bezig.

Een ander voordeel van puzzelen is aanmaak van het stofje dopamine (12). Dat brengt een gelukkig gevoel met zich mee. Bij elk stukje dat we aanleggen, komt de stof vrij. Hoe moeilijker de puzzel , hoe meer dopamine er vrij zal komen per aangelegd stukje. Hoe slechter en onervarener we dus met puzzelen zijn, hoe beter het is om ermee te beginnen.

5. Sla terug

stress verlagen door flink te boxen

We zijn van binnen en buiten veel sterker dan we denken. De sport (kick)boksen wordt al jaren succesvol gebruikt om stress, PTTS en overspannenheid aan te pakken (13) .

Het zorgt voor weerbaarheid, doorbreking van patronen en het verliezen van opgekropte frustraties. Het is de manier om agressie te kunnen uiten zonder iemand pijn te doen. Hoofd en lijf zijn niet voor niets met elkaar verbonden.

Sla je de negatieve energie eruit?

Dan zullen negatieve gedachtes mee gaan. Volgens Tanya Morgan, bokscoach, is slaan op een bokszak uiterst effectief (14). “Wanneer we op de zak slaan en onszelf fysiek uitputten, maakt ons lichaam het stofje endorfine aan. Dat zorgt voor positieve gedachtes.“

Naast dat (kick)boksen stress en frustratie verlicht, helpt het ook om toekomstige innerlijke onrust te onderscheppen. Dat komt, volgens Morgan, omdat we onszelf tijdens het boksen beter leren kennen.

“Boksen is niet alleen slaan. Het is ook een kwestie van geduld hebben en op tijd reageren. Het helpt je indirect dus ook om met situaties uit het dagelijks leven om te gaan”. Kortom: boksen geeft ons de mogelijkheid nu aan de slag te gaan en niet te wachten tot problemen de overhand krijgen.

Ligt er bij jou stress op de loer of heb je het gevoel dat je batterij bijna leeg is? 

Twijfel dan zeker niet en probeer één van de bovenstaande activiteiten uit.

Bovendien hoef je voor de meeste activiteiten niet eens het huis uit.

Je zult zien dat het werkt en je de energie die je erin stopt, terugkrijgt!


Tekst met dank aan: Marcel Schoonenberg


Bronnen:

1.https://www.psychfysio.nl/4_16_3/
2.https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07421656.2016.1166832?journalCode=uart20
3.https://www.bedrock.nl/creatiever-worden/
4.https://www.prnewswire.com/news-releases/swimming-helps-reduce-stress-says-speedo-survey-164401686.html
5.https://www.speedo.com/on/demandware.store/Sites-spdgbgbp-Site/en_JE/GeoShow-Content?cid=342b0a48-d20a-4410-8161-8a83e5800ce7
6.https://www.realbuzz.com/articles-interests/swimming/article/top-10-benefits-of-pool-swimming/
7.https://www.trouw.nl/nieuws/de-wetenschap-weet-het-nu-ook-van-lavendel-word-je-rustig~bd133461/
8.https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/4051-kleurenpsychologie-betekenis-van-kleuren.html
9.https://pss.uvm.edu/ppp/pubs/oh82stress.htm
10.https://www.telegraph.co.uk/news/science/7881819/Smell-of-jasmine-as-calming-as-valium.html
11.https://jr.devries.frl/2008/03/17/hersenen-uitgelegd-in-hersengolven/
12.https://www.hetkanwel.nl/2018/01/07/vier-redenen-om-te-puzzelen/
13.https://www.netdoctor.co.uk/healthy-living/fitness/a27734/boxing-mindfulness-help-anxiety-and-depression/
14.https://www.harpersbazaar.com/uk/beauty/fitness-wellbeing/a19613933/boxing-benefit-mental-health/

>
Scroll naar top